کد مطلب: 205065
ايران منافع ملي خود را فداي بازگشت آمريکا به برجام نمي‌کند/ اروپا و آمريکا حقوق ايران را به رسميت بشناسند
تاریخ انتشار : 1400/06/10 09:54:21
نمایش : 820
عضو کميسيون امنيت ملي مجلس با تاکيد بر اينکه ايران حاضر نيست منافع ملي خود را براي بازگشت آمريکا به برجام فدا کند گفت: ايالات متحده بايد حقوق جمهوري اسلامي را به رسميت بشناسند در غير اين صورت اجازه بازگشت به توافق هسته‌اي را نمي‌دهيم.

به گزارش هفت چشمه، ابوالفضل عمويي عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، با اشاره به خبرسازي‌هاي آمريکا براي آغاز مذاکره مجدد براي احياي برجام اظهار داشت: مذاکراتي که در وين جريان داشت بين جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+4 بود که طرفين بنا داشتند تعيين کنند که آمريکا با چه شروطي به توافق برجام بازگردد.

وي افزود: واقعيت آن است که آمريکايي‌ها در برداشتن گام‌هاي اساسي براي بازگشت به تعهدات خود در برجام رفتار درستي را نداشته‌اند و بعد از 6 دور مذاکره همچنان سعي مي‌کردند بخش‌هاي اساسي تحريم‌ها را حفظ کنند از جمله تحريم تسليحاتي ايران؛ همچنان بنا دارند نزديک به 500 فرد و شخص ايراني را در فهرست تحريم‌ها نگه دارند به همين دليل مذاکرات به نتيجه نرسيد.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران نه حاضر بوده و نه حاضر است که منافع ملي خودش را براي بازگشت آمريکا به برجام فدا کند؛ مذاکرات به دلايل مذکور متوقف شد تا اينکه دولت جديد در جمهوري اسلامي روي کار آمد.

وي درباره سياست دولت سيزدهم در خصوص مذاکرات هسته‌اي گفت: سياست دولت جديد جمهوري اسلامي ايران همانطور که رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه در نشست‌هاي مختلف مجلس شوراي اسلامي اعلام کردند آن است که تهران از ميز مذاکره فرار نکرده و گريزان نيست اما مسأله اساسي جمهوري اسلامي مذاکره نيست و تا زماني که منافع ايران تأمين نشود حاضر نيستيم توافقنامه‌اي را امضاء کنيم.

عمويي گفت: آن چيزي که مانع توافق شده است رويکرد زياده‌خواهانه آمريکا است و در همين چارچوب تا زماني که اين رويکرد زياده‌خواهانه حفظ شده و اروپايي‌ها هم از آن حمايت کنند جمهوري اسلامي موافق بازگشت ‌آمريکا به توافق قبلي نيست.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: جمهوري اسلامي ايران در حال بررسي رويکردهاي جديد در مذاکرات است و همين موضوع در نهادهاي مختلف در حال بررسي است اما واقعيت آن است که بايد ايده‌هاي ديگري را در حوزه‌هاي سياست خارجي به آزمون بگذاريم مانند تقويت سياست همسايگي، تقويت ارتباطات با قدرت‌هاي آسيايي که مي‌توانند بخش زيادي از نيازهاي جمهوري اسلامي را تأمين کنند.

نماينده تهران در مجلس تصريح کرد:‌ رفتار آمريکايي‌ها در سال‌هاي اخير به هيچ وجه مطلوب نبوده است و آنها حاضر نيستند تصميمات اساسي و سختي را بگيرند و متأسفانه به هيچ وجه به منافع جمهوري اسلامي ايران احترام نمي‌گذارند؛ مواضعي که در ديدار رئيس‌جمهور آمريکا با نخست‌وزير رژيم صهيونيستي رد و بدل شده است کاملاً منفي بوده و به جمهوري اسلامي احترام نگذاشتند.

وي با تاکيد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران تحت فشار و زير تهديد مذاکره نمي‌کند اظهار داشت: اظهارنظراتي که در ديدار اخير رؤساي ارشد آمريکا و رژيم صهيونيستي رد و بدل شد منفي بوده و تأثير منفي در نگاه جمهوري اسلامي ايران داشته است؛ در همين چارچوب اخباري مبني بر پيوستن يک عضو جديد به تيم مذاکره‌کننده آمريکايي مي‌رسد که به هيچ وجه موضوع جمهوري اسلامي محسوب نمي‌شود و موضوعي کاملا داخلي و مربوط به آمريکايي‌ها است و به خودشان ربط دارد.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: مسأله اساسي آن است آمريکايي‌ها بايد حقوق جمهوري اسلامي ايران را به رسميت بشناسند در غير اين صورت اجازه بازگشت به توافق هسته‌اي را نمي‌دهيم.

انتهاي پيام/ 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg